јвтори    «м≥ст

 

 

–озд≥л 1     «ј√јЋ№Ќ≤ ¬≤ƒќћќ—“≤ ѕ–ќ ЋјЅќ–ј“ќ–Ќ≤ –ќЅќ“»

1.1. ќбладнанн¤ навчальноњ лаборатор≥њ та геодезичного пол≥гону

1.2. —труктура лабораторних роб≥т

1.3. “ехн≥ка безпеки при виконанн≥ лабораторних роб≥т

1.4. «агальн≥ в≥домост≥ з обробки результат≥в вим≥р≥в та захисту зв≥т≥в

Ћабораторн≥ роботи з ≥нженерноњ геодез≥њ повинн≥ виконуватись в спец≥ально обладнаних лаборатор≥¤х або на навчальних геодезичних пол≥гонах, ¤к≥ необх≥дно створювати, в м≥ру можливост≥, на подв≥рТњ навчального корпусу, де знаходитьс¤ прим≥щенн¤ кафедри.

—учасна навчальна геодезична лаборатор≥¤ може бути обладнана таким чином: прим≥щенн¤ лаборатор≥њ повинно мати 50-70 м2 площ≥, бажано пр¤мокутноњ форми, з обладнанн¤м дл¤ закр≥пленн¤ геодезичних прилад≥в (н≥вел≥р≥в, теодол≥т≥в, мензульних столик≥в). ÷е можуть бути стац≥онарн≥ стовпи або кронштейни, закр≥плен≥ в ст≥нах. ѓх к≥льк≥сть (переважно до 15-ти) залежить в≥д к≥лькост≥ студент≥в у груп≥.  р≥м стовп≥в необх≥дно мати пристр≥й дл¤ встановленн¤ проекц≥йноњ апаратури, екран, дошку, шафи дл¤ збер≥ганн¤ вс≥х прилад≥в ≥ пристроњв, наочн≥ засоби, на ¤ких ≥люструЇтьс¤ основний матер≥ал, що вивчаЇтьс¤ на лабораторних роботах (перев≥рки прилад≥в, розвТ¤зуванн¤ основних геодезичних задач при вишукуванн¤х, проектуванн≥, буд≥вництв≥ експлуатац≥њ ≥нженерних споруд), столи дл¤ обробки результат≥в виконаних лабораторних роб≥т.

—хема розм≥щенн¤ прилад≥в ≥ обладнанн¤ приведена на рис.1, а перел≥к основного обладнанн¤ ≥ прилад≥в - в табл.1.

√еодезичний пол≥гон дл¤ виконанн¤ окремих вид≥в лабораторних роб≥т ¤вл¤Ї собою територ≥ю площею до 1 га, на ¤к≥й повинна бути побудована планово-висотна мережа з 10-15 точок, задано створи в плановому ≥ висотному в≥дношенн≥, вказано перел≥к вим≥р¤них горизонтальних ≥ вертикальних кут≥в, закр≥плено точки з в≥домими в≥дм≥тками. Ћабораторн≥ роботи на геодезичному пол≥гон≥ виконуютьс¤ студентами побригадно (2-3 студенти) з оформленн¤м ≥ захистом зв≥ту кожним студентом.

¬иконанн¤ лабораторних роб≥т на геодезичному пол≥гон≥ наближуЇ умови до виробничих.

–ис.1. —хема розташуванн¤ лабораторного обладнанн¤ ≥ прилад≥в в навчальн≥й геодезичн≥й лаборатор≥њ:

1 - аудиторна дошка; 2 - екран; 3 - м≥сце дл¤ встановленн¤ кодоскопу, проектора; 4 - ст≥л викладача; 5 - робоч≥ м≥сц¤ дл¤ обробки результат≥в виконанн¤ лабораторних роб≥т; 6 - стенди; 7 - стовпи встановленн¤ геодезичних прилад≥в; 8 - шафа дл¤ збер≥ганн¤ лабораторного об-ладнанн¤; 9 - н≥вел≥рн≥ рейки на кронштейнах ≥ марки дл¤ вим≥рюванн¤ кут≥в; 10 - розетки дл¤ п≥дключенн¤ м≥крокалькул¤тор≥в.

 “аблиц¤ 1

Ќаближений перел≥к основного обладнанн¤ ≥ прилад≥в дл¤ проведенн¤ лабораторних роб≥т

ѕрилади ≥ обладнанн¤

 ≥льк≥сть, шт.

“опогораф≥чн≥ карти ≥ плани р≥зних масштаб≥в

30

√еодезичн≥ транспортири

¬им≥рники

“еодол≥ти

Ќ≥вел≥ри

ћензульн≥ комплекти

Ќ≥вел≥рн≥ рейки

¬≥хи

Ќавчальн≥ аерозн≥мки

—тереоскопи

—тереометри

ѕлан≥метри

ћакети в≥дл≥кових засоб≥в:

верньЇри

оптичн≥ м≥кроскопи

поле зору н≥вел≥ра

поле зору к≥прегел¤

Ѕусол≥ та ≥нш≥ найпрост≥ш≥ прилади

30

30

30

30

15

30

8-10

8-10

15

15

30

 

2

2

2

2

2

 

1.2. —труктура лабораторних роб≥т

—труктура лабораторноњ роботи дозвол¤Ї ¤к студенту, так ≥ викладачу, провести анал≥з ≥ розпод≥лити час дл¤ п≥дготовки ≥ виконанн¤ завданн¤.

 ожна лабораторна робота включаЇ так≥ розд≥ли:

Ј      тема ≥ мета роботи, що допоможе студенту ц≥леспр¤мовано зор≥Їнтуватис¤ ≥ п≥дготувати необх≥дн≥ матер≥али дл¤ вивченн¤ теми ≥ виконанн¤ роботи;

Ј      загальн≥ теоретичн≥ в≥домост≥, ¤к≥ дають повну ≥нформац≥ю про дану тему, њњ звТ¤зок з матер≥алом курсу, ор≥Їнтують студента на анал≥з ≥ спр¤мован≥сть в лабораторному досл≥дженн≥;

Ј      програма роб≥т, ¤ка включаЇ конкретн≥ питанн¤ дл¤ виконанн¤ експеримент≥в;

Ј      прилади ≥ обладнанн¤, необх≥дн≥ дл¤ виконанн¤ лабораторноњ роботи;

Ј      пор¤док виконанн¤ роботи;

Ј      обробка результат≥в досл≥джень ≥ анал≥з отриманих результат≥в;

Ј      контрольн≥ запитанн¤, на ¤к≥ повинен дати в≥дпов≥дь студент при захист≥ лабораторноњ роботи.

 

1.3. “ехн≥ка безпеки при виконанн≥ лабораторних роб≥т

ѕри виконанн≥ лабораторних роб≥т з використанн¤м оптичних лазерних прилад≥в, електричних схем ≥ обчислювальноњ техн≥ки необх≥дно строго дотримуватись правил техн≥ки безпеки, що повинн≥ бути оформлен≥ на стенд≥ в кожн≥й лаборатор≥њ. ќсновними правилами, що гарантують безпеку дл¤ виконавц≥в ≥ оточуючих Ї наступн≥:

1.     —туденти, ¤к≥ не отримали ≥нструктаж ≥ не засвоњли правила техн≥ки безпеки, до виконанн¤ лабораторних роб≥т не допускаютьс¤.

2.     ѕеред початком виконанн¤ лабораторноњ роботи необх≥дно бути впевненим в готовност≥ геодезичних прилад≥в, обладнанн¤ ≥ устаткуванн¤.

3.     ” лаборатор≥¤х необх≥дно заземлити все устаткуванн¤, ¤ке маЇ звТ¤зок з електроприводом.

4.      ур≥нн¤ в лаборатор≥¤х та ≥нших спец≥ально необладнаних дл¤ цього прим≥щенн¤х категорично заборон¤Їтьс¤.

5.     «аборон¤Їтьс¤ наводити зоров≥ труби геодезичних прилад≥в на —онце.

6.     Ќа геодезичному пол≥гон≥ гостр≥ предмети (шпильки, сокири, в≥хи) необх≥дно передавати з рук в руки.

7.     ” кожн≥й ≥з лаборатор≥й повинен бути вогнегасник.

ѕеред початком курсу викладач ≥ зав≥дуючий лаборатор≥Їю знайомл¤ть студент≥в з правилами техн≥ки безпеки.

 

1.4. «агальн≥ в≥домост≥ з обробки результат≥в вим≥р≥в та захисту зв≥т≥в

ѕ≥сл¤ виконанн¤ лабораторноњ роботи студенти повинн≥ обробити експериментальний матер≥ал ≥ отримати найб≥льш над≥йне значенн¤ вим≥р¤ноњ величини  з оц≥нкою њњ точност≥.

ѕ≥д вим≥рюванн¤м розум≥ють процес пор≥вн¤нн¤ вим≥рюваноњ величини з одиницею вим≥рюванн¤. –езультат вим≥ру - число, ¤ке к≥льк≥сно характеризуЇ вим≥рювану величину.

ѕ≥д похибкою вим≥рюванн¤  розум≥ють р≥зницю м≥ж результатом вим≥рюванн¤ l та числом L, ¤ке називають найб≥льш над≥йним значенн¤м вим≥рюваноњ величини:

.                                                (1)

ѕереважно, за найб≥льш над≥йне значенн¤ вим≥рюваноњ величини беруть середнЇ ≥з результат≥в вим≥рювань, тобто

,                              (2)

де l1, l2, l3, ... ln - результати вим≥рювань, n - к≥льк≥сть вим≥рювань.

ƒов≥рою до результат≥в вим≥рювань Ї оц≥нка його точност≥.

ѕохибки под≥л¤ють на груб≥, систематичн≥ ≥ випадков≥.

√руб≥ похибки - прорахунки у вим≥рюванн¤х, ¤к≥ суттЇво перевищують в даних умовах оч≥куван≥ похибки.

—истематичн≥ похибки виникають в≥д пост≥йного джерела, мають визначений знак ≥ величину.

¬ипадковими похибками називають так≥, ¤к≥ при повторних вим≥рюванн¤х одн≥Їњ ≥ т≥Їњ ж величини можуть набувати тих або ≥нших значень.

ƒл¤ оц≥нки точност≥ одного вим≥рюванн¤ на практиц≥ використовують середню квадратичну похибку (— ѕ), ¤ку вираховують за формулою Ѕессел¤:

,                               (3)

де i=i  - L - в≥дхиленн¤ в≥д середнього значенн¤,

n - к≥льк≥сть вим≥рювань.

ƒл¤ оц≥нки точност≥ середнього значенн¤ вим≥рюваноњ величини використовують в≥дому формулу:

,                                      (4)

де M - — ѕ середнього значенн¤ вим≥рюваноњ величини.

 р≥м величин m M на практиц≥ часто користуютьс¤ в≥дносними похибками. якщо допустити, що m M Ї абсолютними похибками, то дл¤ обчисленн¤ в≥дносноњ похибки необх≥дно вз¤ти в≥дношенн¤ абсолютноњ похибки до де¤кого значенн¤ вим≥рюваноњ величини або, в≥дпов≥дно, њњ середнього значенн¤.

ѕокажемо на приклад≥ обчисленн¤ середньоњ квадратичноњ похибки одного вим≥рюванн¤, середнього значенн¤ ≥ в≥дносноњ похибки (табл.2).

«а формулою (2) знаходимо L, ¤ке буде дор≥внювати 165,24 м. ” графах 3 ≥ 4 обчислюЇмо в≥дпов≥дно похибки i та2i .

“аким чином, в табл.2 ми показали, що — ѕ ml одного вим≥ру дор≥внюЇ 0.08м; — ѕ M середнього значенн¤ дор≥внюЇ 0,03 м, в≥дносна похибка становить

ќтже, використовуючи критер≥њ m, M, ми можемо оц≥нити результати вим≥рюванн¤ ≥ њх придатн≥сть дл¤ подальшого досл≥дженн¤ або роботи.

“аблиц¤ 2

–езультати обробки вим≥рювань в≥ддал≥ м≥ж двома точками

єп/п

–езультати вим≥р≥в, м

ќбчисленн¤

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

165,25

165,15

165,12

165,18

165,29

+0,01

-0,09

-0,12

-0,06

+0,05

0,0001

0,0081

0,0144

0,0036

0,0025

ѕохибки:

а) середн¤ квадратична одного вим≥рюванн¤:

6

7

8

9

10

165,31

165,36

165,18

165,27

165,30

+0,07

+0,12

-0,06

+0,03

+0,06

0,0049

0,0144

0,0036

0,0009

0,0036

б) середнього значенн¤:

в) в≥дносна:

L=165.24

+0,01

0,0561

 

Ќа практиц≥ часто необх≥дно виконати оц≥нку точност≥ ф≥зичних величин, значенн¤ ¤ких розгл¤дають ¤к функц≥ю результат≥в вим≥рювань. якщо розгл¤нути функц≥ю загального виду

,                 (5)

де x, y, z, ... , t незалежн≥ результати вим≥р≥в, тод≥ — ѕ функц≥њ буде мати вигл¤д:

де , , ,...,  - частинн≥ пох≥дн≥ функц≥њ по кожному з незалежних аргумент≥в ≥  mxmymz, . . .,  mt - — ѕ в≥дпов≥дних величин.

ѕри обробц≥ результат≥в вим≥рювань студенти повинн≥ засвоњти, на ¤к≥ види под≥л¤ютьс¤ вим≥рюванн¤, знати њх характеристики, а також волод≥ти методами математичноњ обробки, достатньо повно висв≥тленими в кожному п≥дручнику з ≥нженерноњ геодез≥њ.

Ќеобх≥дно зазначити, що студентам також сл≥д глибше засвоњти методи розрахунк≥в з наближеними числами ≥ оц≥нку њх точност≥, ¤к≥ розгл¤даютьс¤ в математичних дисципл≥нах ≥ на одному з перших зан¤ть з ф≥зики.

ѕ≥сл¤ обробки результат≥в вим≥рювань студенти приступають до складанн¤ зв≥ту. «алежно в≥д обТЇму роботи зв≥т може бути складений п≥д час виконанн¤ лабораторноњ роботи або вдома.

якщо лабораторна робота виконуЇтьс¤ бригадою студент≥в, то зв≥т складаЇ кожний студент в своЇму робочому зошит≥, зазначивши пр≥звища член≥в бригади.

” зв≥т повинн≥ входити:

1)    назва теми ≥ питанн¤, ¤к≥ студент повинен засвоњти при виконанн≥ лабораторноњ роботи;

2)    короткий теоретичний опис;

3)    посл≥довн≥сть виконанн¤ роботи;

4)    дан≥ вим≥рювань ≥ розрахунки;

5)    граф≥чн≥ матер≥али;

6)    висновки.

ѕри захист≥ та здач≥ лабораторноњ роботи студент повинен в≥дпов≥сти на вс≥ контрольн≥ запитанн¤, ¤к≥ Ї дл¤ кожноњ з них в практикум≥.

¬с≥ розрахунки з лабораторноњ роботи повинн≥ виконуватис¤ на м≥крокалькул¤торах або персональних компТютерах.

 

 


   
 

 

јвтори    «м≥ст

 
Сайт создан в системе uCoz