јвтори    «м≥ст

 

–озд≥л 3            Ќ≤¬≈Ћё¬јЌЌя

 

–ќЅќ“ј 9. ¬»«Ќј„≈ЌЌя ¬»—ќ“ “ќ„ќ  Ќ≤¬≈Ћё¬јЌЌяћ IV  Ћј—”

9.1. ћета роботи

«асвоњти методику ≥ набути навички виконанн¤ н≥велюванн¤ IV класу. Ќавчитис¤ записувати ≥ обробл¤ти результати вим≥рювань у журнал≥.

9.2. «агальн≥ теоретичн≥ положенн¤

Ќ≥велюванн¤ IV класу виконують з середини в одному напр¤мку. Ќормальна довжина в≥зирного промен¤ 100 м. Ќер≥вн≥сть в≥дстаней в≥д н≥вел≥ра до рейок може дос¤гати 5 м. –озб≥жн≥сть в перевищенн¤х на станц≥њ, одержаних з чорних ≥ червоних бок≥в рейок, може дос¤гати ±5 мм. “очн≥сть н≥велюванн¤ IV класу характеризуЇтьс¤ величиною допустимоњ невТ¤зки в ходах мм.

ѕри спостереженн≥ на станц≥њ в≥дл≥ки зн≥мають з верхн≥х ≥ середн≥х штрих≥в з чорних бок≥в рейок ≥ по середному з червоних. ѕо верхньому штриху в≥дл≥ки зн≥мають дл¤ визначенн¤ в≥дстаней до рейок ≥ контролю н≥велюванн¤ з середини.

—постереженн¤ на станц≥њ виконують в так≥й посл≥довност≥:

а) встановлюють н≥вел≥р в робоче положенн¤ м≥ж задньою ≥ передньою рейками посередин≥, перед цим вим≥р¤вши в≥дстан≥ в≥д н≥вел≥ра до рейок в≥ддалем≥ром з пост≥йним кутом або м≥рною стр≥чкою;

б) навод¤ть зорову трубу на чорний б≥к задньоњ рейки, елевац≥йним гвинтом зТЇднують к≥нц≥ бульбашки цил≥ндричного р≥вн¤ ≥ зн≥мають в≥дл≥ки по верхньому (1) ≥ середньому (2) штрихах (див. табл.12);

в) навод¤ть зорову трубу на чорний б≥к передньоњ рейки ≥ виконують д≥њ, ¤к≥ означен≥ в п.б., тобто беруть в≥дл≥ки (3) ≥ (4);

г) зн≥мають в≥дл≥к (5) по середньому штриху з червоного боку передньоњ рейки;

д) навод¤ть зорову трубу на червоний б≥к задньоњ рейки ≥ також зн≥мають в≥дл≥к (6) по середньому штриху.

–езультати вим≥рювань на станц≥њ записують в журнал (табл.12).

∆урнал ведуть акуратно ≥ без виправлень. якщо в в≥дл≥ках допущена похибка, то вс≥ записи закреслюютьс¤ ≥ вим≥рюванн¤ повторюють. ѕосл≥довн≥сть запис≥в ≥ обробка результат≥в позначена цифрами в дужках.

“аблиц¤ 12

∆урнал н≥велюванн¤ IV класу

є станц.

є рейок

ƒалеком≥рн≥ в≥дстан≥

¬≥дл≥ки з рейок

 

ѕеревищенн¤

—ередн≥ перевищенн¤

 

до рейок

задн≥

передн≥

 

 

1

2

3

4

5

6

 

41 (7)

1385 (1)

1270 (3)

 

 

1

31 (8)

1426 (2)

1301 (4)

+125 (13)

+124 (16)

1-2

+10 (9)

6209 (6)

6085 (5)

+124 (14)

 

 

10 (10)

4783 (11)

4784 (12)

+1 (15)

 

 

24

1443

1516

 

 

2

32

1467

1548

-81

-82

2-1

-8/ +2

6249

6332

-83

 

 

 

4782

4784

+2

 

 

128 (23)

15351 (17)

-15266 (18)

15266 (18)

+85 (19)

+48 (20)

 

l = 0.026 км

+85 (21)

 

+42.5 (22)

 

 

n = 2 шт

+42.5

 

 

 

 

9.3. ѕрограма роботи

1.     ¬иконати н≥велюванн¤ IV класу з 2-3 станц≥й ≥ записати результати вим≥рювань в журнал.

2.     ¬иконати обробку журналу н≥велюванн¤ IV класу.

9.4. ѕрилади дл¤ виконанн¤ роботи

Ќ≥вел≥р, дв≥ рейки.

 

9.5. ѕор¤док виконанн¤ роботи

1.     ¬становити вертикально на вказаних викладачем точках рейки ≥ посередин≥ м≥ж ними в робоче положенн¤ н≥вел≥р.

2.     Ќавести зорову трубу на задню рейку ≥, зТЇднавши елевац≥йним гвинтом к≥нц≥ бульбашки цил≥ндричного р≥вн¤, зн¤ти в≥дл≥ки з чорного боку рейки по верхньому (1) ≥ середньому (2) штрихах та записати њх в журнал.

3.     Ќавести зорову трубу на чорний б≥к передньоњ рейки ≥ так само, ¤к в п.2, зн¤ти в≥дл≥ки (3) ≥ (4).

4.     ѕ≥сл¤ повороту рейок червоним боком до н≥вел≥ра зн¤ти в≥дл≥к (5) з червоного боку передньоњ рейки по середньому штриху.

5.     Ќавести зорову трубу на задню рейку ≥ зн¤ти в≥дл≥к з червоного боку по середньому штриху.

ќбробку ≥ контроль вим≥рювань на станц≥њ виконати в так≥й посл≥довност≥:

Ј       обчислити в≥ддалем≥рн≥ в≥дстан≥ до задньоњ (7) ≥ до передньоњ (8) рейок ¤к р≥зниц≥ в≥дл≥к≥в по середньому ≥ верхньому штрихах з чорного боку рейок, тобто

(7) = (2) - (1),  (8) = (4) - (3)

≥ њх розб≥жн≥сть (9) = (7) - (8), ¤ка Ї контролем н≥велюванн¤ з середини. ƒопустима величина њњ (9) не повинна перевищувати ±25. ¬ знаменнику п≥д розб≥жн≥стю (9) записують њх накопиченн¤ (10), величина ¤кого по ходу не повинна перевищувати ±50;

Ј       обчислити р≥зницю нул≥в шкал задньоњ (11) ≥ передньоњ рейок (12) ¤к р≥зницю в≥дл≥к≥в по середн≥х штрихах з червоного та чорного бок≥в рейок, тобто

(11) = (6) - (2) ≥ (12) = (5) - (4);

Ј       обчислити перевищенн¤ з чорних ≥ червоних бок≥в рейок ¤к р≥зницю в≥дл≥к≥в з задньоњ ≥ передньоњ рейок по середньому штриху, тобто

(13) = (2) - (4) ≥ (14) = (6) - (5)

≥ визначити њх розб≥жн≥сть (15) = (13) - (14), ¤ка не повинна перевищувати ±5 мм. якщо ц¤ умова виконуЇтьс¤, то обчислюють середнЇ значенн¤ перевищенн¤ (16): (16) =.

Ќа наступн≥й станц≥њ вим≥рюванн¤ ≥ обчисленн¤ виконують в так≥й же посл≥довност≥. ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ вим≥рювань, необх≥дно виконати контроль обчислень на станц≥¤х ≥ постор≥нково, ¤кий зводитьс¤ до обчисленн¤ на кожн≥й стор≥нц≥ сум в≥дл≥к≥в по задн≥х åа ≥ передн≥х åв, а також обчислених å h та середн≥х å hc перевищень:

 .

 

9.6.  онтрольн≥ запитанн¤

1.     який пор¤док роботи на станц≥њ н≥велюванн¤ IV класу?

2.     ƒл¤ чого зн≥мають в≥дл≥ки по верхн≥й нитц≥?

3.     як обчислюють перевищенн¤ на станц≥њ?

4.     як≥ допустим≥ розб≥жност≥ в в≥дстан¤х до рейок при н≥велюванн≥ IV класу?

5.     як ≥ дл¤ чого виконують постор≥нковий контроль?

 


   
 

јвтори    «м≥ст

 
Сайт создан в системе uCoz