–озд≥л 3
Ќ≤¬≈Ћё¬јЌЌя
–ќЅќ“ј 9. ¬»«Ќј„≈ЌЌя ¬»—ќ“ “ќ„ќ Ќ≤¬≈Ћё¬јЌЌяћ IV
Ћј—”
9.1. ћета роботи
«асвоњти методику ≥ набути навички виконанн¤ н≥велюванн¤
IV класу. Ќавчитис¤
записувати ≥ обробл¤ти результати вим≥рювань у журнал≥.
9.2. «агальн≥ теоретичн≥ положенн¤
Ќ≥велюванн¤ IV
класу виконують з середини в одному напр¤мку. Ќормальна
довжина в≥зирного промен¤ 100 м. Ќер≥вн≥сть в≥дстаней в≥д н≥вел≥ра до
рейок може дос¤гати 5 м. –озб≥жн≥сть в перевищенн¤х на станц≥њ,
одержаних з чорних ≥ червоних бок≥в рейок, може дос¤гати
±5 мм.
“очн≥сть н≥велюванн¤ IV
класу характеризуЇтьс¤ величиною допустимоњ невТ¤зки
в ходах
мм.
ѕри спостереженн≥ на станц≥њ в≥дл≥ки зн≥мають з верхн≥х
≥ середн≥х штрих≥в з чорних бок≥в рейок ≥ по середному з червоних. ѕо
верхньому штриху в≥дл≥ки зн≥мають дл¤ визначенн¤ в≥дстаней до рейок ≥
контролю н≥велюванн¤ з середини.
—постереженн¤ на станц≥њ виконують в так≥й
посл≥довност≥:
а) встановлюють н≥вел≥р в робоче положенн¤ м≥ж задньою ≥
передньою рейками посередин≥, перед цим вим≥р¤вши в≥дстан≥ в≥д н≥вел≥ра
до рейок в≥ддалем≥ром з пост≥йним кутом або м≥рною стр≥чкою;
б) навод¤ть зорову трубу на чорний б≥к задньоњ рейки,
елевац≥йним гвинтом зТЇднують к≥нц≥ бульбашки цил≥ндричного р≥вн¤ ≥
зн≥мають в≥дл≥ки по верхньому (1) ≥ середньому (2) штрихах (див.
табл.12);
в) навод¤ть зорову трубу на чорний б≥к передньоњ рейки ≥
виконують д≥њ, ¤к≥ означен≥ в п.б., тобто беруть в≥дл≥ки (3) ≥ (4);
г) зн≥мають в≥дл≥к (5) по середньому штриху з червоного
боку передньоњ рейки;
д) навод¤ть зорову трубу на червоний б≥к задньоњ рейки ≥
також зн≥мають в≥дл≥к (6) по середньому штриху.
–езультати вим≥рювань на станц≥њ записують в журнал (табл.12).
∆урнал ведуть акуратно ≥ без виправлень. якщо в в≥дл≥ках допущена
похибка, то вс≥ записи закреслюютьс¤ ≥ вим≥рюванн¤ повторюють.
ѕосл≥довн≥сть запис≥в ≥ обробка результат≥в позначена цифрами в дужках.
“аблиц¤ 12
∆урнал н≥велюванн¤ IV класу
є рейок |
ƒалеком≥рн≥ в≥дстан≥
|
¬≥дл≥ки з рейок
|
ѕеревищенн¤ |
—ередн≥ перевищенн¤ |
|
до рейок |
задн≥ |
передн≥ |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
41 (7) |
1385 (1) |
1270 (3) |
|
|
|
31 (8) |
1426 (2) |
1301 (4) |
+125 (13) |
+124 (16) |
1-2 |
+10 (9) |
6209 (6) |
6085 (5) |
+124 (14) |
|
|
10 (10) |
4783 (11) |
4784 (12) |
+1 (15) |
|
|
24 |
1443 |
1516 |
|
|
|
32 |
1467 |
1548 |
-81 |
-82 |
2-1 |
-8/ +2 |
6249 |
6332 |
-83 |
|
|
|
4782 |
4784 |
+2 |
|
|
128 (23) |
15351 (17)
|
15266 (18) |
+85 (19) |
+48 (20) |
|
l
= 0.026 км |
+85 (21) |
|
+42.5 (22) |
|
|
n
= 2 шт |
+42.5 |
|
|
|
9.3. ѕрограма роботи
1.
¬иконати н≥велюванн¤ IV
класу з 2-3 станц≥й ≥ записати результати вим≥рювань в журнал.
2.
¬иконати обробку журналу н≥велюванн¤
IV класу.
9.4. ѕрилади дл¤ виконанн¤ роботи
Ќ≥вел≥р, дв≥ рейки.
9.5. ѕор¤док виконанн¤ роботи
1.
¬становити вертикально на вказаних викладачем точках рейки ≥
посередин≥ м≥ж ними в робоче положенн¤ н≥вел≥р.
2.
Ќавести зорову трубу на задню рейку ≥, зТЇднавши
елевац≥йним гвинтом к≥нц≥ бульбашки цил≥ндричного р≥вн¤, зн¤ти в≥дл≥ки з
чорного боку рейки по верхньому (1) ≥ середньому (2) штрихах та записати
њх в журнал.
3.
Ќавести зорову трубу на чорний б≥к передньоњ
рейки ≥ так само, ¤к в п.2, зн¤ти в≥дл≥ки (3) ≥ (4).
4.
ѕ≥сл¤ повороту рейок червоним боком до
н≥вел≥ра зн¤ти в≥дл≥к (5) з червоного боку передньоњ рейки по середньому
штриху.
5.
Ќавести зорову трубу на задню рейку ≥ зн¤ти в≥дл≥к з
червоного боку по середньому штриху.
ќбробку ≥ контроль вим≥рювань на станц≥њ виконати в так≥й посл≥довност≥:
Ј
обчислити в≥ддалем≥рн≥ в≥дстан≥ до задньоњ (7) ≥ до
передньоњ (8) рейок ¤к р≥зниц≥ в≥дл≥к≥в по середньому ≥ верхньому
штрихах з чорного боку рейок, тобто
(7) = (2) - (1), (8) = (4) - (3)
≥ њх розб≥жн≥сть (9) = (7) - (8), ¤ка Ї контролем н≥велюванн¤ з
середини. ƒопустима величина њњ (9) не повинна перевищувати
±25. ¬ знаменнику п≥д
розб≥жн≥стю (9) записують њх накопиченн¤ (10), величина ¤кого по ходу не
повинна перевищувати ±50;
Ј
обчислити р≥зницю нул≥в шкал задньоњ (11) ≥ передньоњ
рейок (12) ¤к р≥зницю в≥дл≥к≥в по середн≥х штрихах з червоного та
чорного бок≥в рейок, тобто
(11) = (6) - (2) ≥ (12) = (5) - (4);
Ј
обчислити перевищенн¤ з чорних ≥ червоних бок≥в рейок ¤к
р≥зницю в≥дл≥к≥в з задньоњ ≥ передньоњ рейок по середньому штриху, тобто
(13) = (2) - (4) ≥ (14) = (6) - (5)
≥ визначити њх розб≥жн≥сть (15) = (13) - (14), ¤ка не повинна
перевищувати ±5 мм.
якщо ц¤ умова виконуЇтьс¤, то обчислюють середнЇ значенн¤ перевищенн¤
(16): (16) =
.
Ќа наступн≥й станц≥њ вим≥рюванн¤ ≥ обчисленн¤ виконують
в так≥й же посл≥довност≥. ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ вим≥рювань, необх≥дно
виконати контроль обчислень на станц≥¤х ≥ постор≥нково, ¤кий зводитьс¤
до обчисленн¤ на кожн≥й стор≥нц≥ сум в≥дл≥к≥в по задн≥х
åа
≥ передн≥х åв,
а також обчислених
å
h
та середн≥х
å
hc
перевищень:
.
9.6. онтрольн≥ запитанн¤
1.
який пор¤док роботи на станц≥њ н≥велюванн¤
IV класу?
2.
ƒл¤ чого зн≥мають в≥дл≥ки по верхн≥й нитц≥?
3.
як обчислюють перевищенн¤ на станц≥њ?
4.
як≥ допустим≥ розб≥жност≥ в в≥дстан¤х до
рейок при н≥велюванн≥ IV
класу?
5.
як ≥ дл¤ чого виконують постор≥нковий
контроль?